47.Aerosalon Paris Le Bourget 2007
47.Salon International de
l´Aeronautique et de l´Espace Paris Le Bourget
Legendární pařížský aerosalon jsme letos navštívili poprvé, a byli jsme na něj velmi zvědaví a natěšení, zkrátka HORNY…. Zažili jsme jej ve dnech pro širokou veřejnost 22. a 23.6. Překvapila nás velikost areálu letiště Le Bourget, a také intenzivní provoz „bussines jetů“. Ne nadarmo je označováno jako evropská jednička pro malé manažerské a obchodní letouny. Součástí celkem sympatického areálu je slavné muzeum letectví a kosmonautiky, které však důkladně prozkoumáme někdy příště, neboť na Le Bourget jsme měli pouhé dva dny, a ty jsme věnovali 47. aerosalonu. A bylo se na co dívat!
Statický „display“
Letošního ročníku se zúčastnilo zhruba 120 letounů. Statickému display jednoznačně dominoval majestátní nebeský kočár Airbus A380. Jen škoda, že byl zdaleka ohraničen plůtkem a tak nebylo možné si tento kolos prohlédnout, vizuálně poměřit a vychutnat zblízka. České srdce zaplesalo nad šesti L-39 akrobatické skupiny Breitling, propagující se jako první profesionální nevojenská akrobatická skupina na světě. Nevíme, co by na to řekli ruští bohatýři na L-39 skupiny Vjazma, které jsme mohli před lety vidět na hradeckém CIAFu, ale budiž. Před Albatrosy Bretlingu byla vystavena replika prvního letícího vrtulníku, čímž bylo připomenuto výročí 100 let od prvního pilotovaného letu vrtulníku, uskutečněného Maurice Légerem 13. června 1907 právě ve Francii.
Dalším velmi zajímavým strojem byl Bell Augusta BA609 Tiltrotor (nový kolega v kategorii V-22 Osprey), který jsme však viděli pouze na statice. Velký zájem byl znát u expozice Dassault Aviation, francouzská veřejnost se přišla podívat na pýchu svých ozbrojených sil, Rafale, víceúčelový stíhací letoun 5. generace. Rafale byly vystaveny dva, verze pro námořnictvo a verze pro letectvo. Námořnictvo obdrželo první stroje v roce 2004, letectvo utvořilo první plně operační letku v roce 2006, a stále probíhají dodávky celkem 120 objednaných letounů. Aby Rafale získal také bojové zkušenosti, vyslala Francie nedávno několik strojů do Afghánistánu.
Nepřehlédnutelnou zajímavostí byl Airbus A300 B2 „Zero G“, který používá Evropská kosmická agentura k výzkumu stavu beztíže při tzv.parabolických letech. Letoun již absoloval více než 6000 „beztížných letů“, takový parabolický let začíná A300 stoupáním pod úhlem 45°, piloti postupně stáhnou tah motorů, a na vrcholu stoupání začne zhruba dvacetisekundový beztížný stav, vystřídaný 45°klesáním do normálu. Během jednoho výzkumného letu může osazenstvo letounu zažít až 30 takovýchto parabolických úseků.
Dále bylo na výstavní ploše mnoho a mnoho pro nás více či méně známých letadel, malých i větších, u kterých si mohl člověk vytvořit představu, jakým směrem se ubírá světový letecký průmysl. Neméně zajímavé brouzdání výstavními halami zase naznačilo, co letečtí výrobci chystají do budoucna.
Letový „display“
Nejvíce jsme se těšili, až naše oči premiérově spatří ve vzduchu A380 a MiG-29 OVT a jeho supermanévrovatelnost, kterou jsme znali pouze z videa. Když jsme ve středu vyjížděli z naší slavné zemičky směr Paříž, naše nadšení nám poněkud ochladila nekompromisní předpověď počasí, která na pátek i sobotu hlásala to nejhorší, co jsme si uměli představit…nízká mračna, vytrvalý déšť i hromy blesky. Další tvrdé uzemnění pro naší „jet noise vášeň“ způsobili pořadatelé poté, co jsme obhlédli a „rekognoskovali“ diváckou plochu pro normální smrtelníky a spottery. Na naše gusto velmi omezené divácké prostory , ohraničené ve výhledu bránícími halami a výstavními chalety, a co hůř , od dosti vzdálené VPD a letové travnaté plochy oddělené dvěma ploty, naprosto znemožňující kvalitní fotografování pojíždějících a startujících letounů. Zvláště ten vyšší plot, bližší k nám, divákům, to byl od pořadatelů pěkný dárek, na něj nestačilo ani Radimových 199cm!
Ale pojďme k samotným letovým ukázkám, ty probíhaly oba dny zhruba od 13,30 do 16,30. Jelikož jsme se v pátek soustředili hlavně na statickou expozici a výstavní haly, letové předvádění jsme sledovali spíše jedním okem. Navíc, nepříznivá předpověď počasí se nemilosrdně potvrdila, a tak maestrové piloti měli opravdu omezené možnosti pořádně protáhnout a předvést svůj stroj. Během odpoledne zkropily LeBourget tři poctivé ne zrovna krátké přeháňky, doplňované nízko se valícími tmavými mračny a občasným zahřměním. Každý se před lijákem schovával jak mohl, dobře například posloužilo rozměrné křídlo odloženého vyřazeného DC-8 Air France, nebo pytel do popelnice s dírou pro oči, jak nám dokázalo několik nápaditých diváků. A380-ku jsme si samozřejmě nenechali ujít, a i v takovýchto podmínkách je to prostě Zážitek. Pilot MiGu-29OVT po několika průletech lehce naznačil fascinující manévrovací možnosti letounu, ale při dalším průletu mu z jednoho motoru vyšlehl poměrně dlouhý skoro až nezdravý plamen, a MiG-29 záhy na to po dosti krátkém pobytu ve vzduchu šel na přistání.
O to víc jsme byli zvědaví na druhý den. Čím více se v sobotu blížila 13.hodina 30. minuta, tedy start Flying display, tím více nás hřálo ono pověstné české „slunce v duši“. Počasí vypadalo na letové ukázky velmi nadějně! Jen nám nebylo jasné, jak budeme fotit za tím příšerným vysokým plotem. Ale stalo se něco úžasného, náš veliký kámoš, spotterský Bůh, vyslyšel naše zoufání, a poslal nám do cesty belgického řidiče kamionu, který přivezl a na střeše návěsu měl nainstalovanou velkoplošnou obrazovku pro diváky. Tento hrdina umožnil nám a několika dalším šťastlivcům sledovat a hlavně fotit letový program z vyvýšené sklopené zadní rampy návěsu. Opravdu luxusní místo. Zvlášť, když jsme později zjistili, že letouny po přistání z letové ukázky vždycky rolují po pojížděcí dráze kolem nás předvést se pozvaným a zase zpět. Tisíceré díky našemu hrdinovi! Letové ukázky byly pro naše české oči samozřejmě maximálně zajímavé. Hned na úvod letového programu přiletěl vrtulníkem novopečený prezident Francie „mesijé“ Sarkozy, jeho vrtulník přistál na protější straně letiště hned vedle Boeingu 707 Johna Travolty v historických barvách společnosti Quantas, jenž byl rovněž jedním z návštěvníků 47.aerosalonu. Prezident Sarkozy se poté odebral ovlaječkovaným prezidentským lahůdkovým Citroenem C6 nepochybně do prezidentské lóže.
Již od rána jsme věděli, že MiG-29OVT k našemu velkému zklamání není zapsán ve Flying Display, diskutovali jsme, proč tomu tak je a vzpomínali na onen plamínek z motoru. Před zahájením letových ukázek alespoň „óvétéčko“ odněkud zezadu kolem nás přetáhli někam před tušené tribuny pro pozvané. Nestačili jsme se ani rozehřát, a už nás svým vystoupením naprosto ohromil pilot bojového vrtulníku Tiger. Z některých manévrů jsme byli totálně konsternováni, byl to pro nás jeden z vrcholů salónu, výrazně jsme si poopravili naše představy, co je vrtulník ve vzduchu schopen. Klobouk dolů! Další vrchol přišel zanedlouho, dolétá elegantní Falcon7X a premiérově vidíme ve vzduchu Rafale. Velmi elegantní parádní stroj a parádní předvedení. A hned na to Airbus 380! Počasí solidně drží, takže piloti to můžou docela rozbalit: parádní náklony, točení na minimálních prostorech, pózování na malých rychlostech, prostě Zážitek! Jen škoda, že A380 přistál na druhou VPD letiště a nepojížděl jako ostatní kolem nás.
Následuje domácí tradičně skvělá Mirage 2000, nový cvičný i bojový Aermacchi M-346, vyvinutý ve spolupráci s ruskou Jakovlevovou konstrukční kanceláří (označení Jak-130), tradiční F-16, ovšem pro českého diváka netradičně řízená americkým pilotem. A startuje další lahůdka: F/A-18F Super Hornet, parádní stroj, působivé předvedení, a náš známý C-27J Spartan, který vyhrál tendr na transportní letoun pro Spojené a Vzdušné síly USA, a tak Aero Vodochody bude mít „kšeft“, jelikož anóbrž vyrábí centroplány pro tento letoun, o němž také uvažují vzdušné síly Armády ČR, tedy naše slavná zemička. Spartana tradičně pilotují italští maestrové, stejně tak hned na to Eurofihter Typhoon a staré známé Tornado, zde ovšem předváděné po italské modernizaci.
Během odpoledne přejde z občasných tmavších mraků lehká přeháňka, ta je však proti pátečním lijákům pouze rutinní záležitostí. Pomalu se blíží konec letového programu a přichází další lahůdka, legendární transatlantický airliner Lockheed L-1049 Super Constellation v barvách společnosti Breitling. Ve vzduchu se nezdrží nijak dlouho, ale je to prostě Paráda! Na samý závěr nám pestře zbarvený Fouga Magister připomnene zvuk starších proudových motorů, zkrátka klasický našim uším lahodící JET NOISE.
Závěr
Po skončení letového programu ještě nakoukneme do muzejní Concorde Hall na dva proti sobě stojící Concordy, jeden je první zkušební stroj, samozřejmě francouzský, a druhý sériový, samozřejmě jak jinak, Air France. Jen v jejich hale zrovna probíhá jakási výstava nebo konference, tušíme o možnostech vzdělání v oborech souvisejících s letectvím, a tak přítomnost všech stánků a expozic pod oběma Concordy poněkud dosti silně narušuje vizuální dojem z těchto legendárních a parádních letounů. Někdy se sem musíme vrátit a pořádně si Concordy v klidu prohlédnout, stejně tak celé slavné Muzeum letectví a kosmonautiky v Le Bourget.
Před odchodem z letiště ještě prohlížíme stánky s předraženými suvenýry a přemýšlíme, čím si udělat radost a značně ulehčit peněžence. Náš odchod urychluje deštivá přeháňka, jako by si jí pořadatelé objednali k rychlému odchodu návštěvníků. Ale přeháňka za chvíli končí, a 47. pařížský aerosalón se s námi loučí nádhernou epézní duhou. Jo,jo, bylo to pěkné, stálo to za to, budeme se těšit někdy příště.